David og Goliat – krigens retorikk

Bilde

I utgangspunktet er jeg skeptisk til å uttrykke meg om Palestina-Israel konflikten. Det er, eufemistisk uttrykt, et «politisk minefelt» av dimensjoner. I de siste dagers tragiske begivenheter er det imidlertid ikke bare jeg som har tatt i bruk eufemistiske virkemidler. Det praktisk talt kryr av dem i media. Fra Hamas kreves det at han «må gi seg med rakettangrep», Israel trenger ikke annet enn å «vise tilbakeholdenhet og ikke eskalere». Hamas «terroristgruppe» driver med «angrep», mens Israelsk militær «reagerer med selvforsvar». Under «trefningen» blir palestinske «mål» «truffet», og Israelske «bosetninger» «beskutt». Videre kan det virke som om Israelske og Palestinske raketter har ulik adferd: Hamas raketter «angriper», «skytes» og «treffer sivile», mens Israelernes raketter «avfyres» og «treffer mål». Den eneste parten som ser ut til å mangle et slike politiske omskrivninger er hovedaktøren i denne konflikten, Israel. Isteden virker de til å gå åpenlyst ut i media, og skryter til og av sine aksjoner, blant annet ved å offentliggjøre likvideringen av Hamas’ militære leder. Attentatet mot Hamas militære sjef har ifølge den israelske militærkommentatoren Ron Ben-Yishai vært planlagt for flere måneder siden. Men tanke på det Israelske valget som kommer 22. Januar neste år, spekuleres det i om dette militære angrepet brukes for å styrke den sittende regjering. Dette er ikke første gang en militær offensiv innledes like før et valg (se link til nrk.no’s nettsider vedlagt nedenfor).

Da jeg først fikk invitasjonen om å delta i en støtteappell for palestinere i Gaza, tenkte jeg først «nei». Jeg har aldri hatt et ønske om å ta side i denne konflikten. Etter å ha sett vår forsvarsminister Barth Eide’s intervju med TV2, skiftet jeg raskt mening. Jeg gjengir deler av intervjuet her:

“Det er alltid krevende å fordele ansvar i en veldig langvarig konflikt (dette er jeg for så vidt enig i), men denne eskaleringen begynte med rakettangrep inn mot Israel (et rakettangrep mot et Israelsk militært kjæretøy), og det vi har sett det siste døgnet er reaksjoner på det fra israelsk side (jeg ville heller sagt «gjengjeldelse med renter!»). Det er viktig av og til og være litt tydelig på hvem som er aggressor og hvem som forsvarer seg(diplomaten ville sagt: «dette er en konflikt mellom to parter.» Eide viser derimot ganske tydelig hvilken part han støtter i denne konflikten), og i dette tilfellet er Israel i en forsvarsrolle(en ganske aktiv forsvarsrolle tør jeg påstå..).”

«Boikott Israel» roper de fra parolen. «Press okkupanten – ikke de okkuperte». «Tilbaketrekk ambassaden i Tel Aviv (som om det noen gang skulle skje)». Jeg føler en intuitiv motvilje mot å rope med et slikt politisk skarpskyts.

Bilde

Min venninne fra Gaza tar opp et palestinsk flagg og rekker meg det mens hun roter med noe i vesken. Flagget kjennes tungt i hendene mine. Dette er en konflikt fylt med så mange liv, så mange drap og flyktninger, religion og hat, og jeg gir det vektige symbolet raskt tilbake. Under appellene som kommer(Det burde knapt være nødvendig å gjengi innholdet. Gaza er en av de mest tettbefolkede områdene på hele kloden. Bombing i dette området er som å brenne hele høystakken for å finne den skarpe nålen. Disse menneskene har knapt mat og vann. De har ingen bomberom å gjemme seg i. Mangelen på medisinsk utstyr er prekær. Uansett hvem som utløste denne konflikten, eller hvem som er den største djevelen mellom Hamas og Netanyahu, så er det sivile som må betale prisen for Israelernes «selvforsvarsrolle») holder jeg et lite øye med min venninne. Hun forteller meg at to raketter falt ned like ved familiens hus, og at hun er bekymret.

Bilde

Fallende raketter, bomber, død og engstelse er en krigens retorikk som jeg, oppvokst i et fredelig land, ikke makter å forstå. Det er mye man an si om raketter og bomber, men rasistiske er de ikke. De skiller dessverre ikke mellom Hamas og et menneske som min venninne. Og dersom det skulle finnes et bombesikkert hull i hele Gaza, er jeg overbevist om at det nettopp er der Hamas gjemmer seg.

Bilde

Etter støttedemonstrasjonen kommer jeg hjem til nedslående nyheter. Israel samler 75.000 bakkestyrker og gjør seg klar til en invasjon fra bakken. Forrige lignende invasjon i 2008 involverte bare 15.000 bakkestyrker, og drepte rundt 1400 sivile.  Verdens femte største militærmakt oppfører seg akkurat slik historien og erfaringen fra nyhetsbildet viser: kompromissløs og uten nåde. Selv vet jeg hva som kommer til å vente meg denne helgen: eksamenslesing, eksamenslesing og utallige kopper med kaffe. For palestinerne derimot, er det ikke godt å vite hvilke overraskelser Israel har i vente.

3 responses to “David og Goliat – krigens retorikk

  1. Hei igjen…

    Det er fryktelig det som skjer, og jeg undrer meg på når det skal bli fred og at de kan komme til enighet.. Tenker på den uskyldige part, de sivile og barna. Man får rent vondt i seg.

    Jo, jeg har blogg.. Jeg fjernet alle innlegg, og bilder. Ville starte med nye blanke ark, men hvordan bli kvitt den gamle var vanskelig. Ble nytt navn i stedet, og nye innlegg så får det være.. Men linken ja, det skal du få.. http://lavinasverden.blogspot.no/

    Det er det gamle navnet på bloggen, men du finner nok helt sikkert fram.. Ønsker deg en fin, fin søndagsettermiddag!

    Lik

  2. Et fint innlegg fra deg dette, som setter tankene i gang. Mange tanker for min del. Det er nok ikke lett verken på den ene eller andre siden og det som blir sagt fra»vår» side blir vel pakket pent og pyntelig inn. Muligens. Som oftest beror mye på øynene som ser, men mine øyne ser (forstår) ikke at krig må til for å få enighet. Den kommer jo ikke etter det heller. Enn om vi mennesker kunne ha blitt bedre til å snakke for oss, enn å slå for oss. Tenker jeg.

    Ha ei riktig fin helg, både du og din venninne, måtte rettferdigheten seire til slutt og aller helst så snart som mulig. Takk for tankene du ga meg, jeg lover og ikke slippe dem med en gang!

    Lik

Legg igjen en kommentar

