Boikott og komplikasjoner fra Knesset

Bilde

Israelske politikere bekymrer seg over en ny protestbevegelse som kaller seg selv BSD(Boycotts, Divestment and Sanctions). Bevegelsen har sine røtter i Palestinske samfunnsgruppers forsøk på nye alternative protestmetoder mot den Israelske blokaden. Målet var opprinnelig å ramme Israelsk økonomi på den okkuperte Vestbredden. Bevegelsen har også spredd seg til andre verdensdeler, blant annet Europa som tenderer mot å boikotte israelske varer generelt.

Det israelske parlamentet er kjent for å handle resolutt og effektivt mot enhver trussel mot israelske interesser. Nylig ble det vedtatt en lov som forbyr Israelske statsborgere mot å delta i boikottbevegelsen. BSD-bevegelsen har generelt sett liten støtte blant den israelske befolkningen. Dette forklarer kanskje hvorfor man ikke ser flere protester mot en lov som strider mot sentrale demokratiske rettigheter. Staten truer med rettsforfølgelse mot dem som boikotter Israelske varer. Men hvordan skal den Israelske staten kontrollere denne «kriminelle aktiviteten»? Skal private husholdningsinnkjøp kontrolleres for såkalte «mistenkelige innkjøpsvaner»? Hva om en tilfeldig stakkar foretrekker for eksempel spanske appelsiner fremfor israelske? Fra et nøytralt synspunkt kan man forstå israelernes motvilje mot en bevegelse som har som mål å ramme deres økonomi. Likevel er det opprørende å se hvor lett de lar seg snyte for basale demokratiske rettigheter.

Det interessante med Israel-Palestina konflikten er at den aldri slutter og overaske. Som konflikter flest har den flere sider. I Tel Aviv, Israelsk hovedstad, har det vokst frem en gruppe israelere som mener noe må gjøres for å hjelpe palestinerne. Blant disse er en gruppe skuespillere som sier de nekter å opptre i Vestbredden før okkupasjonen avsluttes. Rami Herberger, en av skuespillerne, forklarer sitt synspunkt i et intervju. Han er ingen anti-sionist, men legger forklarende til:

«Jeg tror ikke Palestinerne står opp om morgenen og sier til seg selv: «Hvor mange jøder skal vi drepe i dag? Jeg må drepe noen jøder!». Jeg tror de våkner opp på samme måte som meg. De tenker på om de vil tjene penger den dagen. Om de har mat til sine barn. Om de vil sove godt om natten. Og på hvor de skal ta med barna sine, til stranden eller en bra restaurant. Jeg tror dette er hva enhver person i denne verden vil tenke om morgenen.» (se det originale sitat nedenfor)

Journalisten spør om han ikke er redd for å bli rettsforfulgt som følge av den nye loven. «Jeg vil være stolt over å bli rettsforfulgt på grunn av denne loven» svarer Rami og legger forklarende til: «Vi er fortsatt et demokrati. Sier jeg at jeg for eksempel vil boikotte kaffe er det verken forbudt eller farlig». Nåvel. Så lenge kaffebønnene ikke er dyrket eller raffinert i Israel.

Kilder:

http://www.aljazeera.com/programmes/peopleandpower/2011/10/201110692032901873.html

Sitat: «I don’t think that the palestinians get up in the morning and tell themselves: «Ok, how many jews are we going to kill today. I need to kill a jew». I think they are waiking up like me. They think: will they make money today? Will they have food for the children? And will they sleep good tonight? And maybe where they will og with the children. Either to the beach or to a good resturant. I think that whats every person in the world would think in the morning»

«I will be proud to be prosecuted on this law» – «About a boycott», People and Power Al Jazeera – intervju med Rami Herberger.

2 responses to “Boikott og komplikasjoner fra Knesset

  1. Følger med deg jeg, for å lære om noe som jeg trenger å lære mye om. På en måte har du fått vekket meg opp til å et område hvor kunnskapene er svært mangelfulle. Og du har evnene til å fortelle om dine tanker på en måte som til og med jeg kan forstå. 🙂 Trønder, vet du. Og en trønder som kanskje har fokusert på andre områder, men som allikevel dreier seg om mye av det samme.

    Takk igjen for dagens «leksjon». (Om du har lest en av de siste innleggene hos meg, så kan jeg forsikre om at jeg slett ikke fikk tilbøyeligheter til å sovne i denne timen. 🙂

    Lik

    • Hyggelig at noen tar seg tid mine skriblerier. Sant er det at vi alle engasjerer oss på forskjellige områder; men da har vi desto mer å lære av hverandre. 🙂 Å skrive (kommer jo ann på hva man skriver om, men stort sett) tror jeg noen gang er en generøs handling. Man deler med andre noe man selv har brukt timer, utdanning, erfaring, noen ganger livserfaringer vi har betalt med smerte og slit, og gode stunder.. Slikt deler folk gratis, uten at det koster så mye for andre å lese.. Nå kan man selvsagt ikke lese alt her i verden. Bare noen drypp får vi av og til. Men at «godt lesestoff» sliper sinnet, akkurat som trening styrker kroppen, det har jeg så absolutt troen på. 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

