Trollene i innvandringsdebatten

Innvandringsbilde

Nyhetsoppslag om innvandring dominerer ofte nyhetsbildet. Mytene og meningene er mange. Hva er målet for denne debatten? Vil den føre til kunnskap og forståelse eller til flere fordommer? Jeg stiller meg skeptisk til nytteverdien av en slik debatt. Noen troll sprekker når de kommer i dagslys. Andre sprer bare mer frykt. Blant sistnevnte tilhører retorikk som spiller på tilhørernes frykt, og slikt ser jeg mye av i denne debatten.

Noen frykter at innvandringen skal fortrenge den etniske norske befolkning. Frykt for kriminalitet og ustabilitet forbundet med innvandring er ikke et nytt fenomen. Kanskje står velferdsgodene(den gode norske solidaritetsånden) for fall? NHO(næringslivets hovedorganisasjon) mener for eksempel at Norge ikke har godt av mer arbeidsinnvandring. En forskningsleder på SSB(statistisk sentralbyrå) mener at den norske økonomien heller ikke er avhengig av den. Argumentene er mange og velkjente. De fleste av dem spiller på en slags frykt for at «utlendingene» skal fortrenge befolkningen og ødelegge norske økonomi og velferd. Er disse reelle trusler?

Skal man gjenkjenne fordommer må man først vite hva begrepet betyr. Ifølge wikipedia er en fordom «en holdning basert på mangelfull kunnskap.» Ordboken forklarer ordet med synonymer som «forhåndsmening» eller «vanetro». Psykologene har en mer utfyllende forklaring. De mener fordommer kan «disponere en person til å uttrykke antipati overfor andre personer, grupper, ideer og objekter.» Eller for å si det litt mer uakademisk. Negative fordommer og rasisme er to velkjente nabokjerringer.

Heldigvis er ikke rasisme og fordomsfulle holdninger populært i vårt samfunn. Folk frykter naturligvis å bli kjent som fordomsfull og gjemmer seg bak uttalelser som: «Jeg er ikke en rasist, men..». Hva betyr denne uttalelsen? Jeg er ikke en rasist, men likevel har jeg noen tvilsomme meninger? Jeg er ikke rasist, men likevel har jeg noen fordommer som jeg skammer meg over? En slik type selvfornektelse kan sammenlignes med en person med en sotflekk i ansiktet. Hver gang han passerer et speil ser han trassig i en annen retning slik at han skal slippe og se flekken. Problemet er at flekken ikke forsvinner om man overser den. Personen ser kanskje ikke flekken selv, men alle andre vil legge merke til den. Enkelte holdninger i innvandringsdebatten gjemmer seg bak lignende selvfornektingsmekanismer. En av dem er inntrykket av at vi står ovenfor en slags trussel. Kritikerne beskyldes for naivitet og innvandring påståes å være en reell trussel. Eller slik FrP skriver på sine hjemmesider: «Bare FrP tør angripe den naive innvandring- og integreringspolitikken – som blant annet bidrar sterkt til den kriminalitet vi må leve med.»

En av meningene som pryder forsidene vil jeg avlive med det samme. Det er frykten for at innvandrere en dag vil fortrenge den norske befolkningen. Er dette sannsynlig? La oss teste fordommen mot faktakunnskaper for å se om den holder. Ifølge SSB(statistisk sentralbyrå) var det i 2012 500,500 innvandrere i Norge. 254,412 var fra vestlige eller europeiske land. I 2011, som var rekordår, innvandret i alt 54 300 personer. Halvparten av disse kom som følge av arbeidsinnvandring, noe som sannsynligvis betyr at de er svensker og lignende som ikke har kommet for å bli. I dag utgjør innvandrere ca. 8% av Norges befolkning. Det vil nok ta mange år før vi får noe slags «minoritetsdominans» i dette landet. Statistikken taler derfor sitt klare språk. Antagelsen er en fordom, altså en holdning basert på manglende kunnskap. Dessverre er den også basert på velkjent dommedagsretorikk. (NRK laget for øvrig et ganske fint diagram på denne siden: http://nrk.no/innvandringsmyter/)

Kanskje kan vi ta lærdom av land som har mottatt innvandring i lengre tid enn oss. En av disse er supermakten på den andre siden av Atlanteren. Blant Amerikas lokalbefolkningen var ikke innvandringsbølgene i det forrige århundre bestandig like populært. En av bekymringene var at det liberale demokratiet og verdiene kom til å knekke under vekten av de nye og fremmede kulturene. Innvandrerne «stjal» dessuten arbeidsplasser fra lokalbefolkningen, ble det hevdet. I en periode stod irene på hat nummer en liste. Skilt ble satt opp i leiegårder, arbeidsplasser, kafeer og lignende: Irer uønsket.(Dette ligner skremmende på boligannonser som har postet: Svensker uønsket) Senere har andre folkegrupper blitt utsatt for den samme skepsisen, blant annet latinamerikanere og pakistanere. Riktignok mener noen amerikanere at dagens demokrati har forfalt til et kooperativt «showbusiness». Økonomien ligger som kjent litt på skakke. Jeg stiller meg likevel tvilende til at innvandringen er skyld i alt dette. Til tross for en litt rustende profil, må det likevel sies. USA har lenge vært et nytenkende og innovativt(nyskapende) land. Dette på en tid da Europa kjeklet om sine fastgrodde tradisjoner og nasjonalismer. Jeg tror nøkkelen bak USAs suksess ligger i befolkningen. Steder hvor ulike kulturer møtes på likestilt basis begynner ting nemlig å skje. Ulike erfaringer skapte nye impulser. Mye av den nye teknologien og den moderne livsstilen kommer fra USA. Ville noe av dette vært mulig uten innvandringen? Historien viser gang på gang det samme. Samfunn faststivnet i sine bakstreverske holdninger møter forfall.

Det er på tide å snu innvandringsdebatten over til noe konstruktivt og gangbart for samfunnet. Naivitet er selvsagt ikke et ideal i seg selv, men det er heller ikke dommedagsprofetier og truende retorikk. Det finnes utvilsomt mange utfordringer relatert til innvandring. Disse må tas på alvor. Det er på tide å basere innvandringsdebatten på kunnskap og fakta, ikke frykt. Fordommer og rasisme gror godt under dommedagsprofetier som: «Vi er en honningkrukke for utenlandske kriminelle». «Innvandrere snylter på norske velferdsgoder». «Økt innvandring vil fortrenge det norske folk og kultur.» «Asylsøkere er en fare for lokalsamfunnet.» Dette er kunnskapsløse uttalelser som gjemmer seg bak skremselspropaganda. Torbjørn Jagland, generalsekretær i Europarådet, advarer mot økt rasisme i Europa. Hører vi? Fornekter vi? Som samfunn vil vi ha godt av å se oss selv i speilet. Hva ser innvandrere når de møter den norske samfunnsdebatten om innvandring? Ser de et rent ansikt, eller ser de en selvfornektende sotflekk?

Kilder:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10934418

http://nrk.no/innvandringsmyter/

http://snl.no/fordom/psykologi

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=fobi&begge=+&ordbok=begge

http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvgrunn

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjWqZp4dcNUrdEE0d0VPRi1HYUdOWlR5blpQd05MUHc#gid=0

One response to “Trollene i innvandringsdebatten

  1. Igjen et nytt og grundig «tankestreif» fra deg, som vanlig får tankene mine på andre baner enn de som av naturlige årsaker opptar meg. Til tross for at jeg for tiden har «fri» fra blogger, engasjerer du meg, slik at jeg tar ei «arbidsøkt», midt i ferien. 🙂

    Det som slo meg først og fremst da jeg satt og tenkte litt etter å ha lest dette, var at her skulle det ha vært vesentlig flere aktive med. Både for at du sier det på en så fin måte, som alle må forstå og som setter de fordommer vi har i et annet og lysere lys, og at vi trenger slik informasjon for tankene våre, vi nordmenn. 🙂 Jeg regner meg ikke, slik som de fleste her i landet som rasist, og det håper jeg ikke at andre oppfatter meg som heller. Men ser godt at en og annen gangen kan «trollet» komme frem i meg også.

    Takk for serveringen igjen til deg, en utmerket en, når det gjelder både «smak» og innhold. Et innhold som jeg skal ta med meg i tankene mine nå, mens annet er i fokus for min del. som jeg har sagt til så mange andre, du og dine tanker er med meg hver eneste dag.

    Fortsatt en fin og innholdsrik dag til deg, en utmerket dag i morgen og ei flott og fremgangsrik tid fremover. Lysere og varmere tider møter oss snart, håper det gjelder for det som står her også! 😉

    Lik

Legg igjen en kommentar

