Hvor ble tiden av?

Bilde

For de som enda ikke har fått det med seg. Natt til i dag, dvs. natt til søndag 31. mars stilles klokken over til sommertid. Til alle de som raser av sted til togstasjoner og flyplasser uten å ha stilt klokken. Det er for sent.

De fleste klarer heldigvis å holde styr på sin klokke. De stiller den bestemt en time frem før de legger seg lørdags kveld, for så å våkne søndags morgen uten baksmell.

I mitt hus er alle klokker elektroniske. De stiller seg automatisk. Jeg våknet slukkøret denne søndags formiddag for å oppdage at jeg hadde sovet hele ti timer. Hvor kommer dette sovehjertet fra? Har ikke jeg sovet hele ferien igjennom? Jeg skulle ut på tur til en værmelding som hadde lovt på seg sol. Dette ble det ikke noe av. Tiden gikk i fra meg. Aha! Tenker jeg, etter en time rolig frokost og nyhetslesning. I dag er det sommertid!

Hvor ble denne tiden egentlig av? Hvor ble det av denne timen som vi unisont(og lydig) sluker opp med klokkestillerne våres. Natten og dagen føles kortere. Vi sover en time mer eller mindre. Vi ofrer søvnrytmen for døgnrytmen. Hvor dro timen vår?

Kanskje kan man sammenligne tiden med en bank. Man låner en time av våren og får den igjen om høsten. Høstdagen, hvor klokken stilles en time tilbake, har jeg nemlig motsatt følelse. Jeg har fått en ekstra time. Et døgn med tjuefem timer! Jeg er overlykkelig og drar jeg meg litt i sengen når alarmen vekker syv. Nånei skolebenk og tidsregime. I dag har vi lurt tiden.

Det er lett å tenke at tiden er noe som sirkulerer rundt oss små mennesker. Slik er det ikke. Tiden farer forbi oss. Den bryr seg pent lite om noen solhungrige skandinaviseres tukling med klokken. Jordens bane rundt solen går sin vante gang. Heldigvis.

Likevel føles det som om en time gikk tapt. Døgnet ble plutselig tjuetre timer. Fornuften finner ingen forklaring. Kanskje er den gode gamle tidsbankforklaringen like grei. Vi sparer en time på våren, og får den tilbake til høsten. Dessverre er ikke tiden eller klokken som banken. Vi får ikke tilbake med rente.

2 responses to “Hvor ble tiden av?

  1. Vil gjerne ha den timen tilbake.. Da er det mest naturlig.. I går var rytmen helt ødelagt, og jeg la meg tidlig. Var helt utslått… Skal se på linken du la inn hos meg, og akkurat nå er det opphold i snøfillene.. Men vi står hainn av som vi sier i nord..

    Det er deilig å sove lenge om morgenen, men i dag var jeg oppe i normal tid… Sommertid… Ser ut av vinduet og rister på hodet og lar snø være snø…

    Lik

  2. Ja, hvor blir tiden av? Ikke bare den ene timen, men alle timene. Den som hadde visst det. På en måte har jeg vel vært inne på tanken din i mellom, men ikke på denne måten og slett ikke å få igjen den med renter. Det var slett ingen dum tanke, tenker jeg! 🙂

    Det som har streifet mine tanker er dette ikke er nye tanker, om at tiden går så fort. Jeg husker eldre sa det da jeg var ung. For noen måneder og dager siden. 🙂 Det som vel er det nye, er at i dag gjelder det også unge menneskers opplevelser av tiden og hvor raskt den går. Det har jeg fundert litt over grunnen til. Jeg har kommet frem til at det må være alt det som skjer og skal skje i dag. Som gjør det.

    Det er nok mange taker rundt dette som kunne ha kommet ned på kommentarer her, om jeg bar ikke hadde vært så usigelig trøtt og sliten. 😉 Så derfor runder jeg av med et stort takk for «serveringen» , ønsker ei god natt og en fin dag i morgen.

    Lik

Legg igjen en kommentar

