Egyptisk hat-komedie

Jeg må bare spørre: Hva slags type morbid underholdning er dette?

Videoen som er lagt ut nedenfor viser et «humoristisk» (?) lureprogram på egyptisk TV. Intervjuobjektene, som sansynligvis er egyptere, blir i løpet av programmet informert om at den respektive TVkanalen er israelsk. De «underholdende» (?) reaksjonene lar ikke vente på seg. To menn bryter ut i blind vold mot programlederen og TV-personalet, som de tror er jøder. En mann drar like gjerne opp en pistol og begynner nesten å skyte rundt seg, før personalet roer ham ned og forteller at det er en spøk. For en spøk er nettopp det, det er. Dette er rett og slett en «prank», slik de kaller sånt i Amerika. Ikke nok med det, så blir gjestene applaudert for deres usiviliserte reaksjon – og for en «rosverdig» reaksjon det er! Eller sagt på en annen måte: En reaksjon som viser hatet i sitt mest rendyrkede og avskyelige form. Vi får bare tro og håpe at dette ikke er representativt for egyptisk TV generelt.

Betrakt videoen og se på hva femti år meg krig, konflikt og urettferdighet kan gjøre med folk. Og ikke minst: hvorfor en uskyldig turist bør artikulere seg med forsiktighet dersom navnet hans eller hennes er noe lignende «June» eller «Jones».

2 responses to “Egyptisk hat-komedie

  1. Da jeg bodde i Saudi-Arabia var nesten all arabisk underholdnings-TV produsert i Egypt. Egyptiske såpeoperaer på TV i endeløst antall episoder – umåtelig populære. Jeg har av og til tenkt: Hvordan er arabisk (egyptisk) film og TV i dag? Håper virkelig ikke at DETTE er representativt for egyptisk underholdnings-TV i dag!

    Lik

    • Det håper jeg også, uten at jeg kan si så mye om hvordan det egentlig forholder seg. Jeg velger å tro at dette er dårlig dømmekraft og dårlig smak hos det nevnte TV-studio, og ikke representativt for egyptisk TV generelt.

      Lik

Legg igjen en kommentar

