Jeg er.

20140214_125852

Bilde tatt av uteområdet til Plusgarden Abbey. Munkene ber om stillhet og fred.

Jeg vet ikke hvorfor jeg valgte deg, men jeg var sulten.

Idet du passerte meg på gaten, jaget jeg etter deg.

Jeg så deg lenge før du så meg.

Idet du lukket døren etter deg, snek jeg meg forbi.

En stund gjemte jeg meg mellom dine fire vegger.

Og stirret på deg med hult blikk.

Da du gikk til sengs, lå jeg under puten din.

Du sov, og jeg listet meg inn i dine drømmer.

Og lo av deg i dine mareritt.

Senere ble jeg din skygge som alltid fulgte etter deg.

Du skjønte ikke hvorfor folk vek.

Med solen i ansiktet, merket du meg ikke bak din rygg.

Jeg var skyggen, og solskinnet fikk meg bare til å vokse.

Etter hvert ble du tausere, tyngre, reddere.

Du kunne kjenne vekten på din rygg.

Og satte deg i et hjørne for å hvile.

Uten å forstå at jeg fulgte deg.

Når du til slutt aksepterer meg.

Ble jeg din eneste venn.

Som bærer din apati på mine skuldre.

Trekker deg tilbake til mine rom.

Jeg er en flyktig en spurv.

Mitt reir har ingen gjester.

Entrer du, slites jeg i stykker.

Fanger du meg, dør jeg av skrekk.

I stillheten finner jeg dine stemmer.

Lengsler som aldri får lyd.

Latter, tårer, og galskapens skratting.

Er noe ingen får se.

Jeg har blitt blek.

Jeg har blitt taus.

Så sliten.

Du møter mitt blikk på gaten.

Og jeg letter.

Mot mer vidstrakte marker.

Fordi de tar slik plass.

Alt det jeg aldri fikk sagt deg.

Jeg flykter fra deg.

Jeg forbanner deg.

Jeg gråter etter deg.

Men hva hjelper det.

Jeg er, og er ikke.

Du hører ikke min bønn.

Jeg har glemt ordene.

Du tror jeg har blitt usynlig.

Du tror jeg har gitt opp.

Jeg snakker kanskje ikke.

Danser ikke.

Ler ikke.

Smiler ikke.

Gråter ikke.

Eksisterer knapt.

Men jeg betrakter deg taus.

Et ubehagelig blikk.

Du flykter før du hører bønnen min.

Jeg ber mine bønner alene.

Derfor trenger de ikke ord.

Mens jeg lever i sult.

Fordi du besøkte meg.

Er jeg deg.

Jeg er ensomheten.

Legg igjen en kommentar

