Nattens frostkalde rim

Academy_L

Det er sjeldent jeg deler ut drømmene mine som sukkerte kandiser.
Men denne nattens drøm var så merkelig at jeg bestemte meg får å skrive et dikt ut av det.

Nattens frostkalde rim

I natt drømte jeg om en leiemorder
som satt i baren og bablet seg skrull
om virksomheten som var gått i bunn
i stuen, lå et leiemord til spottpris
pengene til middag og litt bris
over en øl, forhandlet vi oss frem
om pengene skulle gå til fylleprat
eller til en litt kraftigere kveldsmat
vi ble enige om to skudd i hodet
da jeg dro hjem, glemte jeg at han fantes over hodet
jeg la meg til å sove og drømte søtt
da jeg våknet opp, fikk jeg meg et støkk
han satt på golvet og stirret mot veggen
med en hand hvilende mot leggen
jeg tenke for meg selv: hva nå?
når kveldsfylla ble litt sterkere
enn det bakrusen kan vel bemerke
men gjort er gjort, sa jeg
tok telefonen, trykket tonen
mitt svar ble summetonen
på likhuset ville de ikke ha ham
ambulansen kvidde for å ta i ham
sykehussøsteren skrek:
«Hva behager!?»
ei heller med stor sympati besvarer
de som glemte politiets telefonsvarer
til slutt tenkte jeg
kanskje ingen ville ha ham
jeg besluttet
å begrave han i hagen.
 
 
 
Det merkeligste med det hele, var at hele drømmen hadde noe trivielt likegyldig over seg. Liket var et plastdukke som satt henslengt inntil sofaen og stirret tomt ut i luften. Som om jeg forhandlet med leiemorderen på skøy, og til slutt prøvde å spekulere ut hvordan jeg skulle gjemme ugjerningen for politiet.
Jeg prøvde nylig å skrive en novelle om lignende tema (en skrivekonkurranse om galskap), det kan kanskje være en forklaring.
Legg igjen en kommentar

